Tipy a rady, jak zvolit správný přívěsný vozík za auto
Jak si vybrat správný přívěsný vozík?
Přívěsný vozík je v případě potřeby skvělým pomocníkem při převozu věcí a potřebného materiálu dle vaší potřeby, navíc za náklady ušetříte.
Zákazník při výběru přívěsného vozíku většinou zjistí, že výběr a nabídka je tak velký, až znejistí, jaký vozík má vlastně koupit. Například z jednoho z nejoblíbenějšího rozměru ložné plochy vozíku, a to 1060 x 2050 mm, je nabízeno mnoho různých druhů, a každý typ navíc i v různých modifikacích.
Platí obecně, že nejlepší je vybrat přívěs dle toho, jaký druh nákladu chcete nejčastěji vozit. Volba velikosti i konstrukce vozíku totiž závisí na druhu a hmotnosti převáženého nákladu.
Před samotnou koupí je si proto třeba odpovědět na několik základních otázek:
- Jak velký přívěs potřebuji aneb co vlastně potřebuji převážet?
Pokud nevybíráme přívěs například přímo pro převoz automobilu, motocyklu či lodě a chceme pořídit běžný valníkový přívěs, výběr správného rozměru je naprosto klíčový. Je dobré si předem ujasnit, jaký materiál budete nejčastěji převážet.
Například - pokud stavíte rodinný dům a budete vozit OSB desky a tabule různých materiálů či palety, je dobré volit přívěs s min. šířkou 1,25 metru tak, aby se Vám materiál vešel do korby přívěsu. Při časté přepravě hranolů, kovových tyčí a podobně, je dobré volit přívěs delší s předním otvíracím čelem, tak, aby se váha materiálu na přívěsu správně rozložila a jízda byla stabilní.
Mnoho zákazníků říká, že přívěsný vozík potřebuje jen, jak se říká, „k baráku“, a přitom nemá předem jasnou představu o ložné ploše. Nejvhodnější je pak vybírat z nejoblíbenějších rozměrů ložné plochy, a to 1060 x 2050 mm, 1250 x 2100 mm či 1250 x 2500 mm.
Při výběru velikosti je také třeba si položit další otázky, například kde budu přívěs u domu parkovat, kolik prostoru mám na dvoře pro manipulaci a kde ho budu skladovat.
Pokud chcete převážet sypké materiály jako například štěrk, písek nebo mulčovací kůru, ideální je využít sklopné přívěsy pro lepší manipulaci. V nabídce jsou přívěsy sklopné manuálně, s ručním heverem nebo s hydraulickým zvedáním. Sklopnou korbu přívěsu oceníte také při převozu čtyřkolek, zahradních traktorů atd.
- Jak těžký náklad budu převážet a jak často budu přívěs využívat?
Váha nákladu je dalším důležitým kritériem při výběru přívěsu. Podle tohoto hlediska často padne rozhodnutí, zda pořídit přívěs brzděný, nebo nebrzděný.
Nebrzděné přívěsy jsou většinou určeny pro celkovou hmotnost do 750 kg. Jejich hlavní výhodou je nižší pořizovací cena. Na druhou stranu bývá jejich užitečná hmotnost, tedy kolik nákladu skutečně uvezou, nižší – zpravidla maximálně kolem 600 kg.
Mezi další výhody nebrzděného přívěsu patří jednodušší údržba. Nevýhodou je pak nižší bezpečnost při jízdě.
Pro převoz vyšší tonáže je vhodnější zvolit brzděné provedení přívěsu. Umožňuje naložit větší hmotnost a zároveň výrazně šetří brzdový systém tažného vozidla – přívěs totiž při brzdění aktivně pomáhá. Brzděné přívěsy tak přispívají k větší bezpečnosti jízdy, a to i v zimních podmínkách. Zlepšují stabilitu naloženého přívěsu při prudkém brzdění, zkracují jeho brzdnou dráhu a snižují riziko rozkmitání. Proto je brzděný přívěs vhodný i pro každodenní používání.
Brzděné přívěsy jsou nabízeny s celkovou hmotností od 1 350 do 3 000 kg – v závislosti na tom, zda se používají s osobním, nebo užitkovým vozidlem.
Výhody brzděných přívěsů zahrnují větší užitkovou hmotnost a vyšší bezpečnost. Nevýhodou může být vyšší pořizovací cena a nutnost pravidelných servisních kontrol brzdového systému.
Jakou výbavu a provedení přívěsu zvolit?
V rámci výbavy přívěsu můžete vybírat například ochranné sítě, plachty různých výšek a barev nebo laminátová víka. Pro bezpečné uchycení nákladu slouží kotvící úchyty. Snazší manipulaci s přívěsem zajistí opěrné kolečko, při vykládce oceníte i opěrné nohy.
Důležitým konstrukčním prvkem je také umístění kol. Přívěsy s koly vedle ložné plochy poskytují nadstandardní stabilitu a při ruční manipulaci není třeba zvedat náklad tak vysoko. Naopak přívěsy s koly pod ložnou plochou jsou kompaktnější a usnadňují rychlou boční nakládku například pomocí vysokozdvižného vozíku.
Pro provoz na pozemních komunikacích je doporučeno mít k přívěsu následující výbavu:
-
náhradní žárovky
-
příruční zvedák
-
klíč na matice kol
-
náhradní kolo
- Jaký mám zvolit materiál ze kterého je přívěs?
Při volbě vhodného materiálu, ze kterého je přívěsný vozík vyroben, si můžete vybrat mezi hliníkovými, plechovými či překližkovými bočnicemi. Výběr opět závisí na tom, jak přívěs budete využívat. Pro profesionální účely se lépe hodí varianta překližková – vyznačuje se vyšší pevností a odolností vůči poškození. Naopak pro hobby využití je vhodné zvolit přívěs s bočnicemi hliníkovými nebo plechovými – jsou lehké a pro občasné použití naprosto dostačující.
Výhody plechových bočnic: lehkost
Výhody překližkových bočnic: pevnost, odolnost při odírání a opírání materiálu
Výhody hliníkových bočnic: pevnost a lehkost; ideální materiál při jejich častém odnímaní
- Je lepší vlek za auto s trubkovou ojí nebo s V-ojí ?
Výhody trubkové oje je skladovatelnost přívěsu - možnost zasunutí oje a větší poloměr při couvání a lomení přívěsu.
Výhody V-oje je lepší rozložení váhy nákladu.
Obecně platí, že typ oje je dán konstrukcí přívěsu, jako takového.
Další otázkou je, zda kupujete přívěsný vozík za osobní nebo užitkový automobil – liší se to jasnými technickými parametry danými výrobcem vozu, které bude vozík tahat – převážet.
Nyní jste si už odpověděli na všechny důležité otázky spojené s výběrem přívěsného vozíku a nyní si stačí už jen objednat.
PODÍVEJTE SE NA AKTUÁLNÍ NABÍDKU PŘÍVĚSŮ.
- Přívěsy a legislativa
Mnoho řidičů dodnes nezná základní pravidla pro připojování přívěsu k tažnému vozidlu, zejména co se týče hmotnostních limitů. Tuto problematiku upravuje vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2002 Sb., konkrétně § 14.
Z vyhlášky například vyplývá, že i když má přívěs maximální povolenou hmotnost 750 kg (kategorie O1), můžete jej zapojit za vozidlo, na jehož tažném zařízení je uvedena nižší hodnota – například 450 kg (což je běžné třeba u vozu Škoda Fabia). Důležité však je, že okamžitá hmotnost přívěsu včetně nákladu nesmí překročit právě těch 450 kg uvedených v technickém průkazu vozidla.
- Rychlost přívěsů
Dnes již není novinkou, že přívěsy jsou schválené s konstrukční rychlostí 130 km/hod. Tuto skutečnost ocení zejména řidiči často jezdící po dálniční síti. Někteří řidiči jsou však přesvědčeni o tom, že s přívěsem lze jezdit max. 80 km/hod.
Co tedy opravdu říkají zákony a vyhlášky? Citace vyhlášky 341/2002 §14, odstavec 11: „Pokud ministerstvo při schvalování technické způsobilosti typu přívěsů kategorií 01 a 02 nestanoví jinak, nesmí být nejvyšší rychlost přívěsu vyšší než 80 km/h. Přívěsy nesmí být používány k přepravě osob.“. Citace zákona 361/2000 §18, odstavec 5: „Řidič nesmí překročit nejvyšší povolenou rychlost vozidla) a jde-li o jízdní soupravu, nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy.“ Z obojího tedy vyplývá, že přívěsy schválené na max. konstrukční rychlost 130 km/hod lze bez obav na našich dálničních komunikacích s danou rychlostí využívat.